Uit recente gegevens van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat acht op de tien achtstegroepers in Ommen afgelopen schooljaar op een goed genoeg leesniveau presteerden om volwaardig mee te kunnen draaien in de samenleving. Deze resultaten zijn gebaseerd op de doorstroomtoets, die is ontworpen om te beoordelen of leerlingen een bepaald basisniveau in taal en rekenen behalen.
De doorstroomtoets hanteert twee genoemde niveaus: 1F en 2F. Leerlingen op leesniveau 1F kunnen bijvoorbeeld schoolboeken lezen, eenvoudige routebeschrijvingen begrijpen of opinieartikelen in huis-aan-huisbladen lezen. Op niveau 2F kunnen leerlingen de bijsluiter van een medicijn begrijpen, het dagelijkse nieuws in de krant volgen en online informatie opzoeken.
Meer dan driekwart van de scholieren in Ommen behaalde niveau 2F op leesvaardigheid, hoewel de gemeente lager scoorde dan het gemiddelde van vijftien vergelijkbare gemeenten. Het aantal leerlingen dat onder niveau 1F presteerde, was hoger dan het gemiddelde van diezelfde vijftien gemeenten.
Ommen wordt vergeleken met vijftien gemeenten, waaronder Laarbeek, Deurne, Asten, Someren en andere. Deze vergelijking is gebaseerd op overeenkomsten in leeftijd, opleidingsniveau en inkomensverdeling, uitgevoerd door onderzoekers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.